UA POU

Voor we deze prachtige Hanamoenoa baai verlaten snorkel ik aan de rotswand. Als ik ’s avonds mijn ogen sluit kan ik terug meedeinen en de kleurrijke vissen zien.
Op 22020222 lunchen we bij ‘Chez Jimmy’ in Vaitahu, het hoofddorp van TAHUATA. “L’église est la plus belle des Marquises et l’acoustique est fantastique” zegt Serge.

Donderdag 24 februari 2022; vertrek 4h40 – aankomst 15h15
TAHUATA – UA POU: 71,5NM

De wind giert door het want van de Sunshine. Het wordt een korte slapeloze nacht. De wekker rinkelt om 4h. Met veel moeite kruip ik uit mijn bed. De halve maan versteekt zich achter een dik pak wolken. In het pikkedonker het grootzeil optrekken en het anker ophalen, daar ben ik niet zo gerust in. Uit de bescherming van het eiland bouwen de golven zich op. Sunshine surft erop. Fons schuif uit en bezeerd zijn ribben. We varen langs de westkant van UA POU om een geschikte ankerplek te zoeken. De kleine baai Hakaotu lijkt het rustigste. Het is een vogelparadijs. De rotsen en de bomen zijn wit van hun uitwerpselen. Fregatvogels zijn in de meerderheid. De baai van Hakaheteau is open naar het noorden. Als we er aankomen is de deining vriendelijk. Geleidelijk aan neemt de deining toe en wordt de Sunshine een schommelboot. ‘Manfred de chocoman’ krijgt geen bezoek van ons. En aantal hoge basalt pieken, kenmerkend voor de geologie van UA POU, zijn te zien.
We moeten opboksen tegen hoge golven en tegenwind om de noordelijkste punt van UA POU te ronden. Geen aangename route. Het rustig turkooizen water achter de strekdam is een herademing. Onze ankerperikelen niet. Hakahau is de hoofdplaats. Vanuit onze kuip horen en zien we de levendige gebeurtenissen op het zandstrand. Kinderen spelen vrolijk aan waterkant. Jongeren sporten er. Dagelijks komen er de typische kano’s voorbij.
Ouderen spelen ‘jeu de boules’. Soms horen we het geluid van trommels. De hoge bergpieken blijven in de wolken gehuld.
Grote standbeelden, uit steen gekapt, zijn gemaakt voor het festival in 2019. Ongeveer één jaar geleden zijn we in NUKA HIVA toegekomen. Door verschillende omstandigheden hebben we niet het gegeerde festival kunnen bewonderen. Van het MARKIEZEN archipel is UA POU het laatste van de 6 bewoonde eilanden die we bezoeken.
Maandag, als het slecht weer front voorbij is, zullen we naar het TUAMOTUS archipel zeilen. We schatten dat het 4 à 5 dagen zal duren. Op het atol Apataki kunnen we de Sunshine op het droge achterlaten en wij zullen met Pasen naar huis vliegen.

2 reacties op “UA POU

1. Geplaatst door Sigrid & Wim op

Dag Rita en Fons,

Ik heb al meteen gaan zoeken naar dat atol, en was verbaasd hoe weinig ‘beschaving’ en hoe veel natuur er was. Het lijkt me een paradijs om te snorkelen/duiken
    We wensen jullie een goede vaart en een behouden terugreis in April

Warme knuffel,
    Sigrid & Wim.

2. Geplaatst door Guido en Josette op

Hallo lieve avonturiers, het is altijd fijn om jullie verhalen te lezen. Hopelijk heeft Fons niet teveel last van zijn ribben. Nu het einde van de corona in zicht is, zal het makkelijker worden om op termijn Nieuw Zeeland of Australie te bereiken?
    Hoe dan ook het zal vlug Pasen zijn! Tot binnenkort!